Course guide of Statistical Methods for Human Resource Management (25911B1)

Curso 2025/2026
Approval date: 25/06/2025

Grado (bachelor's degree)

Bachelor'S Degree in Labour Relations and Human Resources

Branch

Social and Legal Sciences

Module

Recursos Humanos

Subject

Métodos Estadísticos para la Gestión de Recursos Humanos

Year of study

4

Semester

1

ECTS Credits

6

Course type

Elective course

Teaching staff

Theory

Ismael Ramón Sánchez Borrego. Grupo: D

Timetable for tutorials

Ismael Ramón Sánchez Borrego

Email
No hay tutorías asignadas para el curso académico.

Prerequisites of recommendations

It is recommended to have completed at least one basic module in Statistics.

Brief description of content (According to official validation report)

  • Statistical Software for Labor and Human Resources Data Analysis.
  • Statistical Regression Methods.
  • Statistical Classification Methods.
  • Survival Analysis. Longitudinal Analysis.

General and specific competences

General competences

  • CG01. Destrezas en manejar ideas y el entorno en el que se desenvuelven 
  • CG02. Habilidad de comprensión cognitiva 
  • CG03. Capacidad de análisis y síntesis 
  • CG04. Capacidad de organización y planificación 
  • CG05. Habilidad de comunicación oral y escrita en lengua castellana 
  • CG07. Capacidad para gestionar la información 
  • CG08. Capacidad para la resolución de problemas 
  • CG09. Capacidad para la toma de decisiones 
  • CG10. Destreza para el trabajo en equipo 
  • CG11. Capacidad de trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar 
  • CG12. Capacidad de trabajo en un contexto internacional 
  • CG13. Habilidades en las relaciones interpersonales 
  • CG14. Capacidad de reconocer la diversidad y multiculturalidad 
  • CG15. Capacidad de comunicación con otras áreas de conocimiento 
  • CG16. Capacidad de razonamiento crítico y autocrítico 
  • CG17. Capacidad de aprendizaje y trabajo autónomo 
  • CG18. Capacidad de adaptación a nuevas situaciones 
  • CG19. Creatividad o habilidad para generar nuevas ideas 
  • CG23. Sensibilidad hacia temas medioambientales 
  • CG24. Capacidad para aplicar los conocimientos a la práctica 

Specific competences

  • CE001. Conocimiento del marco normativo regulador de las relaciones laborales 
  • CE017. Capacidad para realizar análisis y diagnósticos, prestar apoyo y tomar decisiones en materia de estructura organizativa, organización del trabajo, estudios de métodos y estudios de tiempos de trabajo 
  • CE018. Capacidad para participar en la elaboración y diseño de estrategias organizativas, desarrollando la estrategia de recursos humanos de la organización 
  • CE019. Capacidad para aplicar técnicas y tomar decisiones en materia de gestión de recursos humanos (política retributiva, de selección...) 
  • CE020. Capacidad para dirigir grupos de personas 
  • CE021. Capacidad para realizar funciones de representación y negociación en diferentes ámbitos de las relaciones laborales 
  • CE022. Asesoramiento a organizaciones sindicales y empresariales, y a sus afiliados 
  • CE026. Capacidad para elaborar, implementar y evaluar estrategias territoriales de promoción socioeconómica e inserción laboral 
  • CE027. Capacidad para interpretar datos e indicadores socioeconómicos relativos al mercado de trabajo 
  • CE028. Capacidad para aplicar técnicas cuantitativas y cualitativas de investigación social al ámbito laboral 
  • CE029. Capacidad para elaborar, desarrollar y evaluar planes de formación ocupacional y continua en el ámbito reglado y no reglado 
  • CE031. Capacidad para aplicar las distintas técnicas de evaluación y auditoria sociolaboral 
  • CE032. Análisis crítico de las decisiones emanadas de los agentes que participan en las relaciones laborales 
  • CE275. Comprender los procesos personales y grupales subyacentes en el funcionamiento, el desarrollo y la efectividad de las organizaciones humanas. 
  • CE276. Habilidades para enriquecer y mejorar el crecimiento personal y funcionamiento grupal en las organizaciones e instituciones públicas. 
  • CE277. Capacidad para analizar y detectar los déficits personales y grupales que afectan al rendimiento en los ámbitos organizacional e institucional. 
  • CE278. Valorar y emplear las intervenciones específicas y la planificación estrategia más correcta en el ámbito del desarrollo personal y/o grupal de la empresa. 
  • CE279. Aplicar los conocimientos a la práctica en los diferentes contextos. 
  • CE280. Capacidad para identificar e interrelacionar los distintos tipos de políticas de recursos humanos que se pueden desarrollar en las organizaciones, sus claves y características 
  • CE281. Capacidad para identificar, ampliar y gestionar información significativa relativa a las políticas de recursos humanos en las organizaciones. 

Objectives (Expressed as expected learning outcomes)

Cognitive:

  • General Objective: To possess interdisciplinary knowledge that allows for the understanding of statistical methods and techniques within the context of Labor Relations and Human Resources.
  • Specific Objectives:
    • Understand the importance of Statistics in analyzing data related to Labor Relations and Human Resources issues.
    • Know the strategies specific to Statistical Methods for synthesizing information.
    • Recognize the need for multivariate data analysis in practical situations.
    • Design appropriate strategies for data collection to ensure suitability for subsequent analysis.

Procedural:

  • General Objectives:
    • Solve fundamental problems using techniques specific to Applied Statistics.
    • Efficiently manage computer resources aimed at the statistical treatment of multivariate data.
  • Specific Objectives:
    • Develop appropriate databases for statistical treatment.
    • Correctly synthesize the observed information.
    • Solve problems related to the analysis of large volumes of data.
    • Address issues of group comparison and variable association.
    • Interpret the coefficients associated with the analyses produced.

Attitudinal:

  • View statistical methodology as a fundamental tool in empirical research.
  • Use critical thinking in evaluating the outcomes of research.
  • Positively assess the use of information technologies and bibliographic and documentary resources.

Detailed syllabus

Theory

TOPIC 1. DESCRIPTION OF STATISTICAL SOFTWARE MODULES. Creation of a database. Types of variables. Segmentation. Filtering. Data import. Basic graphs. Statistical summaries. Two-way tables. Multiple tables.

TOPIC 2. STATISTICAL REGRESSION METHODS Univariate simple linear regression model. Multiple linear regression model. Non-linear regression models.

TOPIC 3. STATISTICAL CLASSIFICATION METHODS Principal Component Analysis. Multidimensional Scaling. Simple Correspondence Analysis. Linear Discriminant Analysis. Cluster Analysis.

TOPIC 4. SURVIVAL ANALYSIS. Distribution of the waiting time variable. Estimation of the survival function (Kaplan-Meier method). Actuarial method. Parametric alternative. Proportional hazards model (Cox).

Practice

All topics will be developed using a STATISTICAL SOFTWARE, which in the current academic year will be R (and particulary the R-Commander library). In each session, the theoretical foundation of the technique will be briefly introduced, followed by a comprehensive study through exercises applied to Human Resource Management utilizing the software. As a complement, AI tools (ChatGPT, Gemini, Copilot, etc.) will be used for code generation in R and interpretation of results.

Bibliography

Basic reading list

  • Abad, F.; Huete. M.D. y Vargas, M. (2016). Estadística, Probabilidad en Introducción al Análisis Demográfico. Ed. Avicam. Granada.
  • Abad, F.; Vargas, M. (2002). Análisis de datos para las Ciencias Sociales con SPPS. Ed. Urbano. Granada.
  • Aldas Manzano, J.; Uriel Jiménez, E. (2017). Análisis multivariante aplicado con R. 2ª ed. Ed. Paraninfo
  • Lara Porras, Ana. Guía interactiva de Autoaprendizaje de SPSS en https://www.ugr.es/~bioestad/guiaspss/
  • Martín Martín, Q. (2007). Tratamiento estadístico de datos con SPSS. Prácticas resueltas y comentadas. Ediciones Paraninfo.
  • Paladino, M. (2018). "R para Ciencias Sociales" en https://martinpaladino.github.io/rsociales/
  • Pérez López, C. (2024). “Análisis Multivariante de Datos. Aplicaciones con R”. Garceta, Grupo Editorial.
  • Manuales online del software utilizado (SPSS, JASP, R, etc.)
  • Visauta, B. (2003). Análisis estadístico con SPSS para Windows, vol. II (Ebook) Ed. Mc Graw Hill Interamericana S.L.

Complementary reading

Software manuals

  • https://www.ugr.es/~bioestad/guiaspss/ (Lara Porras, Ana. Guía interactiva de Autoaprendizaje de SPSS)
  • http://static.jasp-stats.org/JASPGuideEspanol.pdf (Análisis estadístico con JASP: una guía para estudiantes)
  • https://knuth.uca.es/moodle/course/view.php?id=37 (Estadística Básica con R y R-Commander)

Recommended links

  • http://www.ine.es/
  • http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/
  • http://www.math.uah.edu/stat/
  • https://onlinestatbook.com/
  • https://davidmlane.com/hyperstat/
  • http://www.estadisticaparatodos.es/software/descartes
  • html http://wpd.ugr.es/~bioestad/guia-spss/practica-1/
  • https://www.bmj.com/about-bmj/resources-readers/publications/statistics-square-one

Teaching methods

  • MD01. Clases magistrales con soporte de las TIC, si es necesario, y debate en gran grupo. Planteamiento y resolución de ejercicios o supuestos prácticos. Exposición y discusión oral en clase. 
  • MD02. Tutorías colectivas e individuales (presenciales o virtuales). 

Assessment methods (Instruments, criteria and percentages)

Ordinary assessment session

Continuous Assessment

  • Written tests (periodic essay exams, problem-solving, short-answer tests, reports, and class journals) and oral tests (presentations of oral work in class, either individual or in groups). Weighted for the final grade at 70%.
  • Techniques based on attendance and active participation of the student in class, seminars, and tutorials: group work on proposed practical cases (weighted at 30%).

Extraordinary assessment session

In the extraordinary assessment, a final exam covering all the material taught in the module will be conducted, which will account for 100% of the grade due to the extraordinary nature of the evaluation.

Single final assessment

A final unique assessment is available for students who are unable to participate in the continuous assessment method due to work commitments, health issues, disabilities, or any other valid reasons that prevent them from adhering to the continuous assessment process.

Additional information

Information of interest for students with disabilities and/or Specific Educational Support Needs (NEAE): Management of services and support (https://ve.ugr.es/servicios/atencionsocial/estudiantes-con-discapacidad)

Software Libre

The R program (and particularly the R-Commander library) will be used, as the open-source software of reference for data analysis in the academic field.