Course guide of Sociology of Education (2561112)

Curso 2024/2025
Approval date: 19/06/2024

Grado (bachelor's degree)

Bachelor'S Degree in Primary School Education (Bilingual Programme)

Branch

Social and Legal Sciences

Module

Sociedad, Familia y Escuela

Subject

Sociología

Year of study

1

Semester

1

ECTS Credits

6

Course type

Core course

Teaching staff

Theory

Rita Aleksandra Sobczyk . Grupo: A

Practice

Rita Aleksandra Sobczyk Grupos: 1, 2 y 3

Timetable for tutorials

Rita Aleksandra Sobczyk

Email
  • Tuesday de 09:00 a 12:00 (Desp. 8 Dpto Sociología. Fac. Ccpp y Soc.)
  • Thursday
    • 09:00 a 10:00 (Desp. 505 Fac. CC Educación)
    • 13:00 a 15:00 (Desp. 505 Fac. CC Educación)

Prerequisites of recommendations

Brief description of content (According to official validation report)

  • Basic concepts and processes in Sociology.
  • Socialization, subjectivation, and social agents.
  • Social changes and their influence on current educational processes.
  • Education, equality, and social structure.
  • School, education, and social context.
  • The school as part of the social fabric and community.

General and specific competences

General competences

  • CG04. Examinar alternativas y tomar decisiones 
  • CG05. Comunicar oralmente y por escrito con orden y claridad, en la propia lengua y en una segunda lengua 
  • CG06. Buscar, seleccionar, utilizar y presentar la información usando medios tecnológicos avanzados 
  • CG07. Adquirir y desarrollar habilidades de relación interpersonal 
  • CG08. Trabajar en equipo y comunicarse en grupos multidisciplinares 
  • CG09. Expresar y aceptar la crítica 
  • CG10. Apreciar la diversidad social y cultural, en el marco del respeto de los Derechos Humanos y la cooperación internacional 
  • CG11. Fomentar y garantizar los principios de accesibilidad universal, igualdad, no discriminación y los valores democráticos y de la cultura de paz 
  • CG12. Desempeñar su trabajo con compromiso ético hacia sí mismo y hacia los demás 

Specific competences

  • CE04. Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos de diversidad y que atiendan a la igualdad de género, a la equidad y al respeto a los derechos humanos que conformen los valores de la formación ciudadana 
  • CE05. Fomentar la convivencia en el aula y fuera de ella, resolver problemas de disciplina y contribuir a la resolución pacífica de conflictos. Estimular y valorar el esfuerzo, la constancia y la disciplina personal en los estudiantes 
  • CE06. Conocer la organización de los colegios de educación primaria y la diversidad de acciones que comprende su funcionamiento. Desempeñar las funciones de tutoría y de orientación con los estudiantes y sus familias, atendiendo las singulares necesidades educativas de los estudiantes. Asumir que el ejercicio de la función docente ha de ir perfeccionándose y adaptándose a los cambios científicos, pedagógicos y sociales a lo largo de la vida 
  • CE07. Colaborar con los distintos sectores de la comunidad educativa y del entorno social. Asumir la dimensión educadora de la función docente y fomentar la educación democrática para una ciudadanía activa 
  • CE08. Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas 
  • CE09. Valorar la responsabilidad individual y colectiva en la consecución de un futuro sostenible 
  • CE10. Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes 
  • CE11. Conocer y aplicar en las aulas las tecnologías de la información y de la comunicación. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural 
  • CE12. Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos 
  • CE34. Relacionar la educación con el medio, y cooperar con las familias y la comunidad 
  • CE35. Analizar e incorporar de forma crítica las cuestiones más relevantes de la sociedad actual que afectan a la educación familiar y escolar: impacto social y educativo de los lenguajes audiovisuales y de las pantallas; cambios en las relaciones de género e intergeneracionales; multiculturalidad e interculturalidad; discriminación e inclusión social y desarrollo sostenible 
  • CE36. Conocer la evolución histórica de la familia, los diferentes tipos de familias, de estilos de vida y educación en el contexto familiar 

Objectives (Expressed as expected learning outcomes)

  • To understand and apply basic terminology and methodology in Sociology of Education.
  • To know and analyze organizations, institutions, and educational systems as social, cultural, and historical products, as well as their impact on particular school practices, and on regional, national, and international educational policy and legislation.
  • To analyze critically contemporary society and its relation to education both in the family and school environment, as well as in other socialization contexts and relevant social spaces.
  • To study and analyze the social context of educational agents, with special attention to students and teachers, schools, and other institutions involved in the educational enterprise.
  • To analyze the educational role of the family.
  • To analyze and interpret relations of gender, social class, ethnicity, culture, and religion, which influence educational processes.
  • To study and analyze vulnerability, risk, and social exclusion in education.
  • To study and analyze audiovisual languages and their influence on education among 6 to 12-year-olds.
  • To acquire work habits and attitudes of collaboration, respect, and intellectual rigor, which enable the development of actions with other professionals and people who intervene in educational processes and situations.

Detailed syllabus

Theory

THEORETICAL TOPICS:

  • TOPIC 1. SOCIOLOGICAL STUDY OF EDUCATION
  • TOPIC 2. EDUCATION, SOCIALIZATION, AND SUBJECTIVATION. SOCIAL FUNCTIONS OF SCHOOL
  • TOPIC 3. SOCIAL STRUCTURE AND SOCIAL INEQUALITY. SOCIAL CLASS, GENDER, ETHNICITY, AND DIVERSITY
  • TOPIC 4. OTHER KEY ISSUES OF CONTEMPORARY SOCIETY WHICH INFLUENCE EDUCATION
  • TOPIC 5. SOCIOLOGY OF THE FAMILY
  • TOPIC 6. SCHOOL AND COMMUNITY
  • TOPIC 7. SOCIOLOGY OF CHILDHOOD AND ADOLESCENCE. PRIMARY SCHOOL STUDENTS
  • TOPIC 8. PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Practice

To be defined by each professor:

  • Monographic seminars on issues selected and proposed by the lecturer
  • Workshops focused on competencies related to the course (for example, learning to communicate and present, conducting bibliographic revision, ability to cite, etc.)
  • Group practices: group assignments on selected topics
  • Autonomous work of students: searching for information in scientific journals; reading, analysis, and synthesis of texts; preparation of conceptual maps; critical analysis of scientific reports and papers; searching, analysis, and interpretation of statistical data; research assignments; oral presentations; fieldwork assignments based on implementation of interviews and/or surveys.
  • Visits to Primary Education centers in Granada to observe sociological realities that take place in formal educational contexts.

Bibliography

Basic reading list

BASIC READINGS

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ELECTRONIC JOURNALS AND RESOURCES

  • British Journal of Sociology of Education
  • International Studies in Sociology of Education
  • Sociology of Education
  • Sociology of Education Abstracts
  • Educational Policy
  • Journal of Educational Policy

Complementary reading

READINGS IN SPANISH AND ENGLISH

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  • Venegas, Mar (2013). Sex and relationships education and gender equality: recent experiences from Andalusia (Spain), Sex Education: Sexuality, Society and Learning, vol. 13, num. 5, septiembre 2013, pp. 573-584 DOI:10.1080/14681811.2013.778823
  • Venegas, Mar (coord.) (2012). La sociología y los retos de la educación en la España actual. XV Conferencia de Sociología de la Educación. Granada, 7 y 8 de julio de 2011. Valencia: Germanía.
  • Venegas, Mar y Fernández Palomares, Francisco (eds.) (2012). Monográfico: La sociología del profesorado hoy. Debates y líneas de investigación desde una perspectiva internacional. Revista electrónica de la Asociación de Sociología de la Educación (ASE), Volumen: 5, Número: 3 (septiembre 2012), http://www.ase.es
  • Venegas, Mar y Lozano, Antonio (2016) Cambio social y cambio en los modelos de familia: trabajar por la igualdad. En Diego Becerril y Mar Venegas (coords.) La custodia compartida en España. Granada: Dykinson
  • Venegas, Mar. “La maldición de ser niña. Estructuralismo, postestructuralismo y teoría de la práctica en género y sexualidad”. Papers. Revista de Sociología. 95/1 139-156, 2010
  • Venegas, Mar. “Profesionalizar el trabajo docente. Reflexiones en la sociedad global”. Xavier Bonal, Capitolina Díaz y David Luque (coords.). XVI Conferencia de Sociología de la Educación. La educación en la sociedad global e informacional. Oviedo 12-13 julio 2012, pp.187-201
  • Venegas, Mar. “Socialización y subjetivación. El caso de las relaciones afectivosexuales adolescentes”, en Venegas, Mar (coord.). La sociología y los retos de la educación en la españa actual. XV Conferencia de Sociología de la Educación. Granada, 7 y 8 de julio de 2011. Valencia, Germanía, 2012.
  • Vincent, Carol. “The sociology of mothering”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.109-120.
  • Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata
  • Weis, Lois. “Social class and schooling”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.415-423.
  • Whitty, G. et al. (1999). La escuela, el estado y el mercado. Madrid: Morata.
  • Whitty, G.( 2001). Teoría social y política educativa. Ensayos de sociología y política de la educación. Barcelona: Pomares.
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  • Youdell, Deborah. “Recognizing the subjects of education”, in Apple, Michael W. (ed.) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge, 2010, pp.132-142.
  • Young, Michael F.D. The curriculum of the future from the “new sociology of education” to a critical theory of learning. London: Falmer Press, 2002.

RECOMMENDED MOVIES

  • Barratier, C. (Director). (2004). Los niños del coro. Francia : Galatée Films / Pathé Renn Productions / France 2 Cinéma / Novo Arturo Films.
  • Cantent, L. (Director). (2008). La clase. Francia: Canal +, France 2 y CinéCinéma.
  • Clavell, J. (Director). (1967). Rebelión en las aulas. Reino Unido: Columbia Pictures.
  • Cuerda, J.L. (Director). (1999). La lengua de las mariposas. España: Sogetel / Las Producciones del Escorpión / Grupo Voz.
  • Donskoy, M. (Director). (1947). Maestra rural. Unión Soviética: Soyuzdetfilm.
  • Fulton, K.; Pepe, L. (2016). The bad kids. EEUU: Low Key Pictures.
  • Gansel, D. (Director). (2008). La ola. Alemania: RatPack y Aurum.
  • Hoffman, M. (Director). (2002). El club de los emperadores. Estados Unidos: Universal Pictures.
  • Kubrick, S. (Director). (1971). La naranja mecánica. Reino Unido: Warner Bros Pictures / Stanley Kubrick Production.
  • Lilienfeld, J.P. (Director). (2008). La journée de la jupe (El día de la falda).Francia-Suiza-Bélgica: Arte France / Mascaret Films / Fontana Film / RTFB / TSR / 13e Rue
  • Philibert, N. (2002). Ser y tener. Francia: Les films du losange.
  • Renner, E. (2016). The beginning of life, Fundación Bernard Van Leer.
  • Tarkovsky, A. (Director). (1962) La infancia de Iván. Unión Soviética: Mosfilm.
  • Weir, P. (Director). (1989). El club de los poetas muertos. Estados Unidos: Touchstone Pictures / Silver Screen Partners IV.
  • Wood, A. (Director). (2004). Machuca. Chile-España: Andrés Wood Producciones S.A. / Tornasol Films S.A.

Recommended links

Teaching methods

  • MD01. Aprendizaje cooperativo. Desarrollar aprendizajes activos y significativos de forma cooperativa. 
  • MD03. Estudio de casos. Adquisición de aprendizajes mediante el análisis de casos reales o simulados. 

Assessment methods (Instruments, criteria and percentages)

Ordinary assessment session

  1. During the 2024-25 academic year, as indicated in “Normativa de evaluación y de calificación de los estudiantes de la Universidad de Granada” (article 6, point 2), the assessment will preferably be of continued character.
  2. Online assessments will include mechanisms to guarantee their authorship. Adequate legal and security guarantees will always be preserved with respect to the fundamental rights to intimacy and privacy and observing the principle of proportionality.

The Assessment System and all its components is regulated through “Texto consolidado de la Normativa aprobada por Acuerdo del Consejo de Gobierno en sesión de 10 de febrero de 2012, BOUGR núm. 56, de 8 de marzo de 2012, y modificada por Acuerdo del Consejo de Gobierno en sesión de 26 de octubre de 2016, BOUGR núm. 112, de 9 de noviembre de 2016”. http://secretariageneral.ugr.es/pages/normativa/fichasugr/ncg7121

A diversified evaluation system has been designed in order to evaluate the acquisition of the contents and the development of skills in this module. The final evaluation system consists of the following evaluation items:

1) THEORETICAL TOPICS: WRITTEN EXAM(S) (50-60% of the final grade)

All students have to pass the exam(s) of the eight Theoretical Topics.

2) SEMINARS (40-50% of the final grade)

2.1. GROUP PROJECT:

Students will prepare a group project which will be presented during the seminars. The assessment will be based on the following criteria:
1) Relevance of the topic
2) Contextualization of the topic
3) Bibliographic review
4) Clarity of contents and presentation
5) Precision
6) Methodology
7) Conclusions and their relevance to the sociology of education

8) Other criteria indicated in the module guide

Apart from the presentation of the group project, each student will also be evaluated on the basis of their participation in the debates during seminars

2.1. OTHER PRACTICAL ACTIVITIES (CONDUCTED INDIVIDUALLY OR IN GROUPS)

Attendance to seminars and practice sessions is mandatory.

4) PARTICIPATION, INVOLVEMENT, AND INTEREST OF STUDENTS IN THE COURSE: INDIVIDUAL ASSESSMENT (10-20% of the final grade)

The degree of involvement and attitude of the students manifested in their participation in consultations, presentations, and debates, as well as in fulfilling activities and individual tasks will be assessed. The same applies to attendance and active participation of the students in theory and practice sessions, as well as in seminars and consultations.

In order to pass this course, the students must pass every component of the evaluation system.

Extraordinary assessment session

Students who have not followed the continuous assessment system must take a written exam (100%), consisting of oral and/or written questions on the theoretical and practical content of the subject using the platform indicated by the teacher.

This evaluation also applies to students who have a pending practical activity or who have not passed the presentation of their research project. In these cases, they will not have to take an oral and/or written exam, but only submit the practice(s) and/or present the research project.

Single final assessment

The students who cannot comply with the continuous evaluation system for the reasons contemplated in the regulations of the "Single final assessment (evaluación única final)" of the UGR, will be able to take advantage of the single final assessment, consisting of a single exam of the theoretical-practical contents of the module. The exam represents 100% of the grade. Students have to apply for a single final evaluation through the electronic office within the established period.

Additional information

It is important to pay attention to the issues detailed in the module guide at the beginning of the course, where the relevant dates for the presentation of assignments, requirements and evaluation will be established.

It is important to notify the teacher about any specific need for educational support in the first days of class.

Teachers do not have to respond automatically and quickly to questions via email. They are available during their tutoring hours, which can be found in the UGR directory. Doubts that concern the class as a whole will be clarified preferably in group tutoring or through the delegate. Doubts are clarified through the official means of contact with the teacher, such as their institutional email and PRADO, and not through groups on social networks.